|  | Preview: HAMMER
    3.40 build 2513 a další utility 
 
  
 Prostředí editoru
    se v zásadě nezměnilo, a to napovídá, že tvorba map bude probíhat obdobně jako ve
    starších verzích. Samozřejmě s několika rozdíly. V mapách pro Half-Life 2 je
    hodně modelů. Veškeré detaily a předměty, které vyžadují vyšší stupeň
    zpracování, jsou představovány modely formátu MDL. Proto se část tvorby map
    přesouvá do jiných editorů jako je především 3D studio, nebo MilkShape.
    Samozřejmě že k závěrečnému sestavení mapy bude Hammer nezbytný. Patří sem
    zejména tvorba sekvencí, rozmístění a ladění všech entit, tvorba prostředí a
    design map.V betaverzi HL2 lze najít několik utilit a pluginů pro práci s 3DStudiem, ovšem
    jejich funkčnost jsem neověřoval.
 
 Čím začneme?
 Po spuštění editoru nás přivítá nový grafický nápis HAMMER, a nové okno
    MESSAGES, které informuje o neúspěšných akcích a různých chybách. Novinek je
    nepřeberné množství a popisovat všechny nemá smysl. Vybral jsem jen to, co jsem
    zatím pochopil a co mne zaujalo.
 
 Mapy
 Editor dokáže načíst mapy formátu MAP, RMF čímž je zajištěna zpětná
    kompatibilita s HL1 a mnoho z vás jistě zajásá a hned začne předělávat své staré
    úspěšné mapy pro HL2. Mimo tyto staré známé formáty je zde nový formát VMF (asi
    Valve Map File).
 
 Textury
 Je vidět znatelný posun k texturám o velikosti 512*512 a 1024*1024. Pravdou je, že
    textury těchto velikostí dokáží udělat zázraky v designu map, ovšem požadavky na
    vaši grafickou kartu a paměť počítače se tím pádem velmi zvýší.
 Aby Hammer dobře běhal a rychle zobrazoval textury, bude 512MB RAM ve vašem počítači
    minimum. Jinak budete při práci s texturami dlouho čekat.
 Zatím jsou textury umístěny jednotlivě v adresářích, rozdělených podle druhu.
    Jsou formátu VTF (asi Valve Texture File).
 
 Pozadí map
 Okolí mapy už také není jen 360° panoramatická fotografie, ale změnilo se v
    plnohodnotné 3D prostředí. Díky tomu se vzdálené objekty pohybují a vytvářejí
    tak plnohodnotné 3D prostředí, mraky na obloze plují a občas mohou zakrývat i slunce
    na obloze. Ale nečekejte dynamické stínování ve stylu Doom3 - ty v současné
    betaverzi zatím nenajdete.
 
      
        | 
 |  Při vkládání objektů přibylo zobrazování rozměrů (jako v Treadu), což bylo sice
    potřeba už před pěti lety, ale díky za to!
 Objekty (entity) lze vkládat i v 3D pohledu.
 
  
 
 V okně Face Edit Sheet - (dříve jen práce s texturami) je
    nyní mnoho nového. Přibyly záložky MATERIAL a DISPLACEMENT.
 
   
  
 MATERIAL
 V této části přibylo nastavení rozlišení Lightmap - myslím že bude
    regulovat  jemnost (hrubost) stínování. Jednotlivé objekty lze také sdružovat
    do tzv. smoothing groups, které jsou viditelné v novém 3D pohledu Smooth. Myslím že v
    tomto pohledu  se lze orientovat v lightmapách různého rozlišení. Je to jen můj
    názor - ale možná je to další zbytečnost Valve kvůli zrychlení enginu, ale nevím
    jak jim to zatím funguje, tak zanechám spekulací.
 
 DISPLACEMENT
 Záložka displacement, je úplně nová. Umožňuje vytvářet přímo v editoru různé
    nerovnosti povrchu u brushů. Díky tomu už skála nebude hranatá a země může být
    už konečně bohatá na různá zvrásnění, kopce a hory. (teda pokud jste předtím
    neznali program GenSurf)
 
 
   
  
 
 Vkládání objektů a prefabů a tvorba prefabů doznala jistého zjednodušení. V
    objektech přibyla koule - sphere. Díky za ni.
 
 Také si budete muset zvyknout u entit a objektů nastavovat jejich fyzikální
    vlastnosti, kterých nebude málo.
 
 Editor zobrazuje u každé entity v 2D pohledu popisky - názvy entit, takže orientace je
    opět o něco přehlednější.
 
  
 
 Některé entity se v 3D pohledu zobrazují jako model či obrázek. Okolo zvukových
    entit přibyl "rozsah" - lze nastavit vzdálenost, kam až lze zvuk slyšet. Už
    se nenastavuje small, medium a large radius v záložkách, ale přímo číselná
    hodnota, nebo lze ručně natahovat vzdálenost přímo v editoru.
 
  
 
 V 3D pohledech přibyly mimo wireframe, flat, textured také pohledy  Lightmap Grid,
    Lighting Preview a Smooth.
 
  
 
 Kompilace - zatím mi v editoru nefungovala. Pokud budete chtít zkompilovat mapu, tak asi
    jen ručně, pomocí souborů vvis, vbsp, vrad atd.
 
 
 Horní lišta:
 
  
 Zde přibyly ikonky DD, DW, DB a kulatá značka na konci. Tři ikonky DD ovládají
    funkci Displacement a poslední ikonka má vliv na zobrazování rozsahu slyšitelnosti u
    zvuků.
 
 Popisky ikonek horní lišty:
 
      Toggle Grid Toggle 3D Grid
 Smaller Grid (left bracket)
 Larger Grid (right bracket)
Load window state Save window state
Carve with selected object Group selected objects
 Ungroup selected objects
 Toggle group ignore (CTRL+W)
Hide Selected objects Hide Unselected objects
 Show all visgroups
Cut Copy
 Paste
Toggle Cordon State Edit Cordon Bounds
Toggle Select-by-handles Toggle auto-selection
 Texture Lock
Toggle Face AlignmentDisp Mask Solid Disp Mask Walkable
 Disp Mask Buildable
Run Map Toggle Helpers
   Boční lišta:  
      
        |   | 
          Selection Tool (Shift+S)Magnify (Shift+G)Camera (SHIFT+C)
Entity Tool (SHIFT+E)Block Tool (SHIFT+B)
Toggle Texture Application (SHIFT+A)Apply Current Texture Apply Decals (Shift+D)Apply Overlays (SHIFT+O)
Clipping Tool (SHIFT+X)Vertex Tool (SHIFT+V)
Path Tool (SHIFT+P) |  
 Další zajímavé programy, které jsou obsaženy v betaverzi v
    adresáři hl2/bin:
 
 bspzip.exe - program komprimace a dekomprimace bsp
 cjpeg.exe
 classcheck.exe
 glview.exe
 height2normal.exe
 hlds.exe - half life dedicated server
 hlfaceposer.exe - program k prohlížení a zpracování obličejových proporcí,
    nastavení gestikulace apod.
 hlmv.exe - half life model viewer v nové verzi
 ihvtest1.exe
 lwvupdate.exe
 makels.exe
 makevmt.exe
 ModelCheckIn.exe - model checker inners
 newdat.exe
 playback.exe
 printbones.exe
 QC_Eyes.exe - nastavení očí pro modely
 scenemanager.exe
 ScratchPad3DViewer.exe
 sentencelength.exe
 studiomdl.exe
 vbsp.exe
 vbspinfo.exe
 sphere.exe - program pro prohlížení virtuálního 360° pozadí
 sprgen.exe
 Status.exe
 vrad.exe
 vtex.exe
 vtf2tga.exe
 vvis.exe
 wc.exe
 texpow2.exe
 tgadiff.exe
 vmtedit.exe
 vtfdiff.exe
 vview.exe
 
 Dodatečné seznamy (zatím
    nedokumentovaných) příkazů konzole se nachází tady:        |  |